Sunday 30 December 2012

Hina sangatkah diiiku ini ??

Starting with Bismillahirohmanirrohim and Assalamualaikum 

Hina sangatkah orang berbadan BESAR A.K.A GEMUK ini ?? 
Kadangkala aku merasa tersinggung dengan apa yang diperkatakan oleh orang - orang di sekeliling ku tapi aku pendam sahaja kerana aku sedar juga keadaan diriku ini . GEMUK !
Tapi kalau dah berulang - ulang kali dicakap-cakap sakit bha rasa hati ini ... Cuba kamu berada dalam keadaan aku sekarang ini . Mungkin kamu pun akan merasakan hal yang sama . 

Tambahan pula , yang paling menyakitkan hati bila orang yang paling rapat dalam hidup kita iaitu ORANG TUA kita sendiri yang sering menyindir-yindir keadaan fizikal kita . Kengkadang aku rasa mau menangis baa .. Apa tidaknya , orang tua ku sendiri bha yang ckp2x begitu . Durg seolah - olah tidak mengerti akan perasaan anak mereka ini . Mungkin mereka malu mempunyai anak seperti aku agaknya . Ye lah , dahlah gemuk , tak cantik , kalau cri pakaian susah nak dpt saiz , kalau dpt pun harga mesti mahal sebab saiz yang besar . kengkadang aku rasa malu mau beli pakaian . Sebab aku tahu mesti susah nak cari saiz yang ngam dengan aku .. 

kalau aku jalan dengan kazen - kazen ku aku rasa amat kerdil sekali walaupun mereka lebih muda dri ku sebab mereka tidak gemuk seperti ku dan dapat berpakaian yang cantik2x dan mempunyai fesyen sebab mereka mudah untuk memilih pakaian .. Tidak mcm aku ne .. Kalau jalan dengan kawan - kawan ku pun aku rasa malu jua kengkadang sebab aku asyik pakai pakaian yang sama iaitu BAJU LENGAN PANJANG WARNA HITAM dan BAJU LENGAN PANJANG WARNA PINK tu .. Aku hanya memiliki dua pakaian ne sahaja yang bagus untuk dipakai berjalan .. Aku mana pernah beli pakaian .. . Kengkadang dalam hati ni teringin mau beli setiap kali keluar berjalan dengan orang tau ku tapi mereka akan kata nantilah .. nda duit baa .. Habis tu , aku nak buat mcm mna . Aku just pakai seja la baju yang ada .. Baru aku ni kan gemuk . kebanyakan baju ku mna muat uda .. 

Sedih ba aku diperlakukan sebegini . Pernah sekali aku memikirkan betul akan keadaan fizikal ku ini sehingga terbawa ke mimpi . Dalam mimpi tu aku dihina berhabisan .. Bangun seja dr tidur aku dapat rasa aku menangis ... 

sekarang ni , aku jarang berjumpa dengan ahli keluarga ku yang lain . Sebab setiap kali berjumpa mereka mesti cakap " besarnya badan mu ilah  ... " .. " Jangan makan terlampau banyak n kuat tidur nanti kau menggemuk " .. Ini yang mebuatkan aku kengkadang menjauh dri keluarga ku tidak kira la dr sebelah mama ka atau bapa . Semua sama seja .Pernah sekali , masa tu ada majlis keluarga .. Ada makan - makan ckit . Skali aku mau mkn , trus ada yang berckp . " aii lah , jangan kau makan terlampau banyak ar . nanti makin gemuk kau ' .. bgs2x kita ada mood , hilang baa trus selera ku di situ jua .. Kalau kamu nda mau aku mkn , kasitau ba terus . Nda payah la mau ckp mcm tu . Sakit bbbbbbbbaaaaaaaa hati kuuuuuu !!!!! .Pernah lagi sekali semasa naik bas , aku dari sekolah ST MARY dengan kwn2x ku amik laptop 1M .. jd sampai seja bas tu di depan Parkwell ada macik ku ama kazen ku naik . macik ku duduk di sebelah ku .. Trus dia ckp .. " aduina lah , kau bha ne yg konker satu tmpt duduk ne " .. nah , kamu paham jua kan apa maksudnya tu . Ertinya dia ckp psl FIZIKAL ku yang GEMUK ni ! Sabar seja aku masa tu senyum seja sebab aku hormat dia sebagai macik ku tapi agak2x la bha jua klau berckp tu .. 

Aku nda tau mau buat apa lagi , itu sebab aku luahkan laa segalanya dalam blog ku ne sebab aku nda tahan uda . aku rasa mau menangis sekarang ni  .. 

Terima kasih laa ama blog ku ni sebab kasi biar jua budak GEMUK ni melepaskan segala perasaan nya dalam ni .. 

Lagi satu hal , aku rasa kengkadang ibu bapa ku mcm nda adil dengan aku . Apa tidak , semua kerja di rumah mau aku jua yang buat . Setiap  kali sebelum aku jalan ke mana - mana mesti aku kena siap kan dulu semua kerja di umah walaupun ada orang tua ku jua . Membasuh kain , sapu lantai , masak dan sebagainya .. Memang laa itu tugas sebagai seorang anak tapi aku pun ada rasa penat jua ba . Apa guna nya mereka yang ada di umah ni kalau nda blh membantu .. Macam sekarang bapaku nda uda kerja di masjid , apa la ba salahnya kalau pagi2x tu tlg aku sapu umah seja pun jadi laa .Ini tidak . aku jua yang buat semuanya . Bangun2x seja dr tidur turs ku buat semua tu .. 

Kengkadang , kalau aku bangun tidur tu , aku mengharap  btul semua kerja - kerja umah uda dibuat oleh durg beliau ku tp . KESIHAAANNN ,. kempunan kau fazilah .. 

Tambahan lagi , kalau abg ku mau p keja , aku jua yang kena sedia bekalnya . . isikan dia . bknnya dia buat sendiri , kalau aku nda buat bising la tu durg beliau ku .. Bknnya abg ku tu nda blh isi sendiri . cukup la ba aku uda masakkan .. Takkan semua mau disediakan . STRESSS baa aku mcm ni hari - hari .. Aku nda jua salahkan abg ku sebab dia baik jua . kalau aku minta duit dia bg jua . nda pernah kedekut dengan aku walaupun kadangkala perangai nya menyakitkan hati sebab dia pun mcm orang tua ku jua . selalu ckp aku GEMUK .. balik2x baa dickp .. ..

Mungkin memang begini la kan nasib orang berbadan GEMUK macam aku ni . sentiasa dipandang hina .. 


1 comment:

  1. assalamualaikum..sabr la ye...mmg la lumrah manusia klau nk ikut kan kita pon x mo mcm ne kan..aku pon fizikal badan besar tapi aku besar bukan gemuk tu

    ReplyDelete